|
Mineralen en sporen-elementen leveren geen energie. Ze komen
in verschillende hoeveelheden in het lichaam voor. Ze zijn
onmisbaar voor de opbouw en instandhouding van het lichaam.
Zo speelt ijzer een rol bij de bloedvorming en calcium bij
de opbouw van het skelet.
De mineralen en spoorelementen kort op een rij:
Calcium
groei en instandhouding botten en gebit.
melk, kwark en kaas
Fosfor
transport van stoffen in het bloed, opbouw van skelet
betrokken bij stofwisseling.
melk, kaas, vlees, vis, ei
IJzer
onderdeel van de rode bloedcellen vlees, groene groenten,
peulvruchten grove graanproducten
Natrium
speelt rol bij de vochthuishouding bijna alle voeding
Kalium
speelt rol bij de vochthuishouding en zenuwstelsel- prikkeloverdracht
(dus bij de spiercontracties).
melk, vlees, vis, fruit, aardapppelen noten, koffie, chocolade
Fluor tandbeen en glazuurverharder drinkwater, thee, zeevis,
groenten en fruit
Jodium
belangrijk bij het vormen van schildklierhormoon, en overige
hormonen betrokken bij spiergroei.
mosselen, garnalen, drinkwater, zuivelproducten keukenzout
Het verdient de aanbeveling
om met een goed multivitaminen supplement tegemoet te komen
aan je dagelijkse behoeften.

Calcium supplementen houden gebit langer
goed
Mensen die extra calcium en vitamine D slikken hebben een
beter gebit. Dat blijkt uit een onderzoek van Boston University
en Tufts University, dat september 2000 werd gepresenteerd
op een congres van de American Society for Bone and Mineral
Research.
De onderzoekers volgden honderveertig volwassenen vijf jaar
achter elkaar. De ene groep gebruikte dagelijks 500 milligram
calcium en 700 eenheden vitamine D, de andere kreeg een placebo.
De groep die supplementen gebruikte had veertig procent minder
kans om tanden of kiezen kwijt te raken. Tot twee jaar na
het stoppen met de supplementatie bleef het verschil tussen
de twee groepen zichtbaar.
Door meer calcium en vitamine D te gebruiken wordt waarschijnlijk
niet alleen het gebit sterker. Ook het kaakbeen blijft intact.
Om een onbekende reden is dat bot het meest vatbaar voor osteoporose.
Extra calcium betekent meer bouwstoffen voor been, en meer
vitamine D betekent dat het lichaam het calcium beter absorbeert.
Daardoor stopt de osteoporose.
Volgens wetenschappers is het niet verantwoord dagelijks meer
dan 2500 mg calcium te gebruiken en 1000 IE vitamine D. Hoger
doseringen beschadigen het hart, de lever en de nieren.
Calcium supplementen die zijn gebaseerd op calcium uit schelpen
of bot kunnen lood bevatten.
WebMD Tekst: Willem Koert, Ergogenics
NAAR
BOVEN
Zink versnelt herstel van verkoudheid
'In de supermarkt liggen zink-supplementen. Volgens de verpakking
helpen ze tegen verkoudheid. Onzin, zegt mijn huisarts. Wie
heeft er nou gelijk?'
Geen flauw idee. De onderzoekers zijn er nog niet over uit.
Uit de helft van de onderzoeken blijkt dat zink helpt. Uit
de andere helft niet.
Recent hebben onderzoekers nog geprobeerd klaarheid te krijgen.
Ze gaven vijftig mensen met verkoudheid overdag om de drie
uur een dosis zink van 12,8 milligram.
| |
Met zink |
Zonder zink |
| Duur verkoudheid |
4,5 dagen |
8,1 dagen |
| Hoest |
3,1 dagen |
6,3 dagen |
| Snotteren |
4,1 dagen |
5,8 dagen |
| 50% verbetering |
3,8 dagen
|
7,7 dagen |
De onderzoekers concludeerden dat het gebruik van zink de
tijd die je nodig hebt om van verkoudheid te herstellen verkort.
Langdurig gebruik van zink kan koper verdringen. Daardoor
ga je onder meer sneller vet aanzetten. De onderzoekers adviseren
daarom het middel in deze doseringen zo kort mogelijk te gebruiken.
Het onderzoekje bracht niet aan het licht wat extra zink precies
doet: de hoeveelheid cytokines, stoffen waarmee het immuunsysteem
communiceert, steeg niet. Een andere, niet onderzochte, mogelijkheid
is dat zinksuppletie de aanmaak van sommige ontgiftende enzymen
bevordert.
Een definitief bewijs is dit onderzoekje niet. Critici denken
dat er misschien een soort placebo-effect meespeelt: zinksupplementen
hebben een typische smaak. Het placebo dat de controlegroep
kreeg had die smaak niet. Waarschijnlijk wisten de zink-gebruikers
dus dat ze een echt supplement kregen.
Bron Annals of Internal Medicine,
nr. 133, 2000, blz. 302.
Tekst: Willem Koert, Ergogenics
NAAR BOVEN
Prestatieverbeteraar magnesium
Magnesiumsupplementatie verwijdt de bloedvaten tijdens inspanning.
Daardoor neemt het uithoudingsvermogen toe omdat het hart
meer zuurstof krijgt. Dat ontdekten onderzoekers van het Cedars-Sinai
Medical Center in Los Angeles.
De onderzoekers deden proeven met hartpatienten. Ze gaven
de ene helft een placebo en de andere helft 365 milligram
magnesium. De bloedvaten en het hart van de gebruikers hadden
minder last van stress.
Bij driekwart van de proefpersonen was de hoeveelheid magnesium
in het bloed eigenlijk te laag - ook als je er geen rekening
mee hield dat hartpatienten meer van het metaal nodig hebben.
Oorzaak was een lage consumptie van fruit en zuivel. Andere
belangrijke bronnen zijn bladgroenten zoals spinazie, noten
en hele granen.
De maker van de supplementen, Asta Medic, betaalde de studie.
Die is gepubliceerd in Circulation.
Tekst: Willem Koert, Ergogenics
NAAR
BOVEN
Magnesium als stressbuster
Het stresshormoon cortisol sloopt je lichaam. Calcium speelt
daarbij een sleutelrol. Het is een moeilijk verhaal, maar
het komt ongeveer hier op neer: bij biologische energieprocessen
- zoals het samentrekken van spieren - is calcium een katalysator.
Daarbij beschadigen spierweefsels. Je lichaam ruimt, onder
aansturing van cortisol, de kapotte weefsels op en begint
daarbij als eerste aan rondzwevende calciumstructuren.
Je kunt het overijverige cortisol afremmen door na de training
zoveel mogelijk calcium uit je systeem te halen. Dat kan met
magnesium. Magnesium kan calcium verdringen. De meeste fabrikanten
hebben er echter een handje van om magnesium samen met calcium
in één preparaat te stoppen. Let dus op welk
preparaat je koopt.
500-750 mg/dag. De varianten, waarbij magnesium is gebonden
aan een organische verbinding, nemen beter op. Aspartaat is
duur, maar goed.
WebMD, Tekst: Willem Koert, Ergogenics
NAAR
BOVEN
 |